EN

/

NL

Achteruitrijcamera Draadloos

Achteruitrijcamera draadloos

In de recente jaren zijn vrijwel alle draadloze technieken sterk verbeterd; denk aan wifi, bluetooth of de 4G of 5G netwerken. Mede door deze sterke verbeteringen die iedereen dagelijks ervaart is de vraag naar draadloze achteruitrijcamera’s of achteruitrijcamera draadloos sterk toegenomen. Kan dit (altijd)? Welke techniek wordt gebruikt? Stoort het niet? Wat is de afstand? Zomaar een paar vragen die we regelmatig te horen krijgen. Het antwoord is helaas niet zo simpel als de vraag. Veel hangt namelijk af van het voertuig en/of machine die gebruikt wordt. Een personenauto met paardentrailer is totaal iets anders dan een verreiker of een havenkraan. Dan hangt het er ook nog van af waar de draadloze toepassing gebruikt wordt. Ter illustratie, in stedelijk gebied zweven 1001 draadloze verbindingen rond, terwijl in de agrarische sector dit natuurlijk een totaal andere zaak is. Vaak kunnen wij goed inschatten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Informatie omtrent het gebruik en de situatie zijn echter wel een must. Bied draadloos ons dus meer mogelijkheden? Jazeker. Is het altijd de beste oplossing? Niet per definitie. Heeft bedraad ook de technische uitdaging die draadloos soms heeft? Nee. Vandaar altijd het advies; waar mogelijk, trek altijd een kabel en anders een achteruitrijcamera draadloos.

Hoe werkt een draadloze achteruitrijcamera

Er zijn twee verschillende technieken die gebruikt kunnen worden voor een achteruitrijcamera draadloos; analoog en digitaal. In 95 van de honderd gevallen adviseren we digitaal, over analoog later meer. Deze digitale techniek is met de hedendaagse draadloze netwerken die overal in de lucht hangen een must. In principe kunnen we stellen dat deze techniek geen storing/interference heeft en/of geeft. De techniek functioneert op 2,4” GHZ en is dus gecodeerd. Voor zover het belangrijk is, in principe kan niemand meekijken. Een draadloos camera systeem werkt met een digitale zender en ontvanger. Indien de camera bijvoorbeeld als achteruitrijcamera gebruikt wordt, zal de zender achter op een voertuig gekoppeld worden aan de camera. De voeding zal de zender achter op het voertuig moeten halen met de meegeleverde voeding kabels. De zenders functioneren van 12-32 volt. Zodra de zender gekoppeld is, zal deze zenden naar de ontvanger. De ontvanger is gekoppeld aan de monitor. Hier is het precies andersom, en pakt de ontvanger de voeding van de monitor. Vervolgens wordt het beeld van de betreffende camera weergegeven op de monitor.
Draadloze zenden en ontvanger

Bedraad en draadloos combineren – meerdere camera’s

Het is mogelijk om op een camerasysteem van twee, drie of vier camera’s zowel bedraad als draadloos uit te rusten. Laten we als voorbeeld een monitor met drie video ingangen nemen. Bij de installatie kan gekozen worden om 2 camera’s bedraad te gebruiken, en een derde camera draadloos. Het is ook mogelijk om twee of drie camera’s draadloos uit te rusten. In dat geval moeten er voor iedere camera een zender en ontvanger moeten worden aangesloten. Iedere zender en ontvanger dienen gekoppeld/gepaired te worden, en spreken hun eigen unieke digitale taal.

Achteruitrijcamera draadloos

Analoge draadloze camera’s

Zoals gezegd is digitale techniek grotendeels de oplossing van deze tijd. Echter zijn er situatie waar een analoge oplossing nog wel een vereiste is. Dit is met name het geval als één camera het beeld moet weergeven op verschillende monitoren. In theorie is het aantal monitoren dat kan worden aangesloten op een camera oneindig, mits de afstand die te overbruggen is, niet te ver is. Dat is digitaal niet mogelijk en is een duidelijk voordeel van analoog. Een ander aspect wat een nadeel is van digitaal is dat er óf bereik is, óf niet. Er is geen tussenzone waar er weliswaar bereik is, maar met een kleine (wellicht tijdelijk te accepteren) storingsstreep. Analoog heeft deze tussenzone wel. Niet ideaal, maar in bepaalde situaties misschien even te accepteren. Een groot nadeel van analoog zijn de grotere kansen op storingen op het beeld. Dit is vooral het geval in stedelijk gebied, maar ook bijvoorbeeld in de buurt van tankstations. In de onderstaande schematische weergave is een recent uitgevoerd project weergegeven. Het betreft een oogstmachine waarbij aan-én-af drie trekkers met aanhangwagen naast de band komen te rijden. De chauffeur heeft geen zicht op/in de bak achter hem. Er is een camera geplaatst aan de onderkant van de transportband, zodat die zicht heeft op de bak. De chauffeur heeft dus zicht en kan wegrijden als deze vol is. Doordat een analoog draadloos systeem is gebruikt, kan ook de 2de chauffeur zijn bak bekijken zodra deze onder de band rijdt. Dit komt omdat de camera op een bepaalde analoge frequentie rijdt (channel 2 in dit geval), en ieder chauffeur/trekker de beschikking heeft over een draadloze monitor met ontvanger die op channel 2 staat ingesteld. Indien gekozen was voor een digitale oplossing, hadden er 3 camera’s onder de transportband moeten hangen die ieder op hun eigen frequentie zouden moeten communiceren met een bepaalde monitor. Dat is nu niet nodig. Dit scheelt aan de investering, en bijkomend voordeel is dat het bereik van het analoge signaal (iets) verder draagt dan dat van digitaal.

Draadloze achteruitrijcamera

Bedraad of draadloos

Zoals eerder aangegeven adviseren wij in de basis altijd een bedraad camera systeem. Met bedrade systemen zijn er nul kans op storingen van buitenaf, worden er minder componenten (zender en ontvanger) gebruikt en zijn de investeringskosten lager. In principe kan de inbouwtijd iets korter zijn in het geval van draadloos, maar dit is niet per definitie altijd zo. Hierbij komt het feit dat de lagere aanschaf prijzen de inbouw tijd vaak weer goed maakt. Dit is de “theorie”, in de praktijk zien we alsnog veel consumenten en bedrijven tevreden gebruik maken van draadloze oplossingen bv. achteruitrijcamera draadloos. Iedere zichtvraag, vraagt dus om een unieke specifieke oplossing.

Contact

Neemt u alstublieft contact op met Van Zwitserland via de contactpagina of door eenvoudig te bellen met +31 (0)15 – 21 25 111. Eén van onze collega’s zal direct samen met u kijken wat voor uw voertuig/machine de beste oplossing is.

Direct aanschaffen

Heeft u geen behoefte aan advies van een van onze collega’s en/of heeft u zelf de kennis en mankracht in huis voor de installatie. Dan adviseren wij u onze shop te bezoeken waar u eenvoudig en direct online kunt bestellen.